Quasar de Ana Mănescu – Recenzie

coperta_quasar_ana_manescu-424x652

Quasar e una dintre cele mai bune cărţi pe care le-am citit vreodată. Quasar e acea bucăţică din tine fără de care nu te poţi simţi complet. Dacă nu vrei să auzi de moarte, iubire şi viaţă, toate acestea fiind descrise în cel mai delicat mod posibil, atunci nu citi.

Dar dacă se întâmplă să-ţi pice cartea asta în mâini, nu o scăpa. E preţioasă. E pretenţioasă. E melancolică şi pe alocuri dură, pentru că dezvăluie cititorilor lucruri mai puţin plăcute despre existenţa şi rostul omului în Univers.  Şi o iubesc. O iubesc exact aşa cum e ea. Cu dialog, cu descriere, cu fărâme întregi din Ana Mănescu, fărâme ce sunt aşezate pe câteva pagini ce emană mirosul dulce al inocenţei, al răzvrătirii, al eroismului, al pisicelii şi al sfârşitului care nu poate fi niciodată sfârşit.

Cartea îţi rămâne impregnată în suflet ca un tatuaj permanent al poeziei umane (chiar dacă autoarea nu are nicio legătură cu scrierea versurilor). E prezentată o istorie întreagă despre arta de a trăi  în câteva povestioare. Cristina Nemerovschi ne împărtăşeşte părerile sale despre tânăra autoare încă de pe coperta IV, unde menţionează că Anei ,,[…] îi plac subteranele, ascunzişiurile, visele uitate, ameninţările mute, teama fiinţei de ea însăşi, întunericul care are nevoie doar de o scânteie pentru a se preschimba în lumină orbitoare.”

Volumul (apărut la Editura Herg Benet la începutul lui 2015) atinge subiectele mele preferate, sau poate chiar ale tuturor: viaţă, moarte, iubire. Căci fără viaţă nu există moarte, iar fără teama de moarte nu poate să-şi facă apariţia iubirea.

,,Începutul iubirii e ceva teribil, nu ţi se pare? Îţi face oasele să tremure şi stomacul să se roadă. Te îngrozeşte în fiecare minut, te micşorează cumva. Fiecare gest greşit e o crimă, fiecare zâmbet căzut un soi de moarte. Şi tu încă vorbeşti despre fluturi de parcă ar fi zâne, când eu îţi spun că asta e o boală. Tu vorbeşti despre curaj şi înălţimi, eu despre nesăbuinţă şi adâncimi. Iar undeva la mijloc e locul nostru de joacă. – Ana Mănescu, Quasar

De-a lungul paginilor, emoţiile se amestecă, aleargă în toate direcţiile, se transformă în cele mai îngrozitoare vise şi în cele mai ciudate obsesii, se ascund şi se pierd. Personajele îşi joacă rolul de actori profesionişti, fiind drăgăstoase şi cuminţi la început, dar nu te lăsa absorbit de lucrurile pe care ştiu ele să le emane. Să nu ai încredere. Caută esenţa fiecărui cititor, îţi sfâşie sufletul şi îţi răscolesc interiorul mai ceva ca mâinile unor medici. Caută din ce în ce mai adânc în tine, te ameţesc şi te posedă.

Cartea e ca un cameleon, poate lua diferite culori, diferite forme, se poate transforma pentru o clipă în bătăile unei inimi îndrăgostite, în lacrima din colţul ochiului, într-un curcubeu, într-o amintire, într-o prăjitură dulce – amară – sărată.

Quasar e o metaforă. E o metaforă pe care nu reuşeşti să o înţelegi în totalitate de prima oară. E despre fluturi, pisici şi zâne. E despre durere şi dezamăgire. Quasar e o nouă formă a florii ce se deschide în sufletul omului la fiecare tresărire, la fiecare pas, la fiecare tremur.

,,Focul a devenit zambilă, zambila – şarpe, şarpele – pisică, pisica – femeie; unii o numesc reîncarnare, alţii un soi de evoluţie. Noi îi spunem dragoste, dragoste lacomă de viaţă. Femeia muşcă din buză, buza muşcă din sân, sânul apasă sufletul, iar sufletul se dă în leagăn. Femeia devine bărbat când din ea se naşte un fiu care poartă în sânge atâtea trecuturi, greşeli, păcate şi iubiri; fiul devine femeie când o zăreşte pe ea şi o sărută şi o ascunde şi se ascunde. Sfârşiţi, ei adorm în sudoare şi după o vreme mor tot în ea, în balta care le-a absorbit vieţile întregi, certurile, săruturile, vacanţele, dorinţele, visele, serile obosite, dimineţile leneşe. Lumea s-a născut în foc şi va muri în apă. Aşa că stai departe de ea. Hai să fugim în deşert, cel mai bine. Vrei?” – Ana Mănescu, Quasar

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica: