Întâlnire cu Marius Aldea

c_sinistra

Pe 15 octombrie m-am întâlnit cu Marius Aldea care şi-a dorit să vină şi în Motru cu volumul sinistra. Am fost foarte încântată când am aflat că va avea loc acest evenimet şi aşteptam cu nerăbdare ziua de sâmbătă. Deşi înainte de a pleca de acasă m-am împiedicat de canapea şi m-am lovit atât de tare încât am crezut că mi-a rămas piciorul acolo, am găsit-o pe D. destul de târziu, a trebuit să o aştept pe I., m-am înşelat în privinţa vremii, crezând că e foarte frig şi de fapt era destul de ok (dar oricum pentru mine niciodată nu e destul de cald), am reuşit să ajung unde trebuia. Am mai aşteptat ceva timp, am revăzut câţiva prieteni, am glumit. Cred că cel mai amuzant moment a fost atunci când I. m-a întrebat dacă a ajuns poetul, iar eu i-am răspuns că a trecut deja de două ori pe lângă noi. A început să râdă spunând că ea habar nu are la lansarea cui a venit (era vorba doar de o confuzie).

A fost minunat faptul că majoritatea oamenilor de acolo erau tineri, elevi şi toţi am ascultat cu interes discuţiile. Claudiu Komartin a vorbit despre evoluţia lui Marius şi despre faptul că e un poet cu adevărat talentat.

Am citit, începând de prin 2012, mai multe variante ale poemelor din acest volum: autorul lor și-a modulat vocea și rafinat tehnica, devenind, de la o versiune la alta, tot mai dezinhibat și mai sigur pe el în conturarea prezențelor ce-i populează cartea și în înscenările sale când dramatice și decepționate, când grotești și pline de cruzime. Pe parcursul scrierii acestei cărți, Marius Aldea a înțeles că nici îngânarea lui Marin Sorescu din La Lilieci, și cu atât mai puțin reluarea experienței «neoexpresioniste» a poeților-țărani din anii ‘60 nu-i vor fi de nici un folos. Așa încât, cu sinistra lui, Aldea se află în vecinătatea unor autori pe care i-am debutat în ultimii ani: Matei Hutopila, Anatol Grosu și Ștefan Ivas (am numit această direcție «noul ruralism»), deși între toți acești poeți tineri există variații notabile în aproprierea temelor rurale. După ce 80-iștii au tratat satul aproape exclusiv în cheie ironică, exemplul canonic rămânând Mircea Cărtărescu în «Georgicele» sale, Marius Aldea este unul dintre cei câțiva care se întorc în secolul XXI la origini, fără iluzii sau patetisme, uneori compasionali, alteori sarcastici, într-o poezie ce amestecă burlescul și nostalgia paradisului pierdut.

Doamna profesoară Rodica Păuna (care i-a fost profesoară lui Marius, iar acum îmi este mie) a făcut un comentariu al întregului volum şi a explicat titlul volumului (sinistra = tot ce e stângaci), iar Komartin a menţionat că ideea titlului provine din Divina Comedie.

fotografie0436

 

S-au citit câteva poezii, am cumpărat volumul, am primit autograf de la autor şi seara a continuat foarte frumos.

 

coaja se aruncă miezul se papă da?
când le mănânci cu tot cu coajă
ţi se umflă maţul
şi ajungi la urgenţe la oraş
vrei să ţi se umfle maţul?
nuu ziceam noi deşi am fi vrut la oraş
chioru îşi aranja petecul pe ochiul de sticlă
scuipa spre noi cojile de seminţe
dacă nu scuipi coaja se suie la minimă şi o sufocă
cine sufocă minima? coaja strigam noi
coaja sufocă inima
coaja e doliu miezul e viaţa
scuipi moartea papi viaţa
noi râdeam la faza asta
chioru îşi muta petecul pe ochiul bun
şi ne privea cu ochiul de sticlă
când simţea că o luăm prea în serios
rânjea să îi vedem dintele galben
am un singur ochi am un singur dinte
da’ sunt mai deştept ca un preşedinte
am văzut multe la viaţa mea
am tocat tone de seminţe
fereşte-te de coajă a zis tătuca
coaja e doliu se suie la minimă şi o sufocă
tu nu vezi că doar proştii mor?
ce a zis mă tătuca
fereşte-te de coajă doar proştii mor
mâncam seminţe
scuipam doliul

 

 

copy-of-14619881_1092818887466632_744496794_n
eu cu Marius ^_^

 

Adoptaţi cartea: sinistra

Lasă un răspuns

